18.10.
Ráno sa
vydávame z dedinky Khoma do chrámu na kopci. Mladý mních nás
uvedie do priestorov, kde nad oltárom sedí neodmysliteľný
Padmasambava, steny pokrývajú démoni a mystické bytosti ako
Čusina – kríženec slona a krokodýla, ktorá tiež zdobí
strechy chrámov ako chrlič.
Nechýba ani plagát milovaného piateho kráľa Jigme Khesar Namgyel Wangčuka.
Na stĺpe vyfotím nádherné dvojité
dordže – hromoklin - so štyrmi svastikami. (Dvojité dordže s
dvoma drakmi je mimochodom emblémom Bhutánu.)
Na
vonkajšej stene chrámu je nakreslená kála-čakra – kruh života
– a vedomosťami nabitý Dorji nás ňou prevedie ako Vergilius
Danteho v Božskej komédii.
Kruh života drží
hrozivo vyzerajúci démon Čenrezig (Avalokitešvára) znázorňujúci
pominuteľnosť. Uprostred je malý kruh a v ňom sú tri zvieratá
predstavujúce tri najvačšie hriechy:
kohút – žiadostivosť, had – agresivitu,
hnev, nenávisť a prasa - ignoránciu vo vzmysle nevedomosti.
Okolo je ďalší
kruh znázorňujúci dobré a zlé skutky, čiže príčinu a následok
– karmu. Kalačakra je
rozdelená na hornú a dolnú polovicu. Horná znázorňuje lepší
svet, sídlo ľudí (túžba/chtíč), polobohov (žiarlivosť) a
bohov (pýcha). Dolná to je peklo, zvieratá (hlúposť), hladní
duchovia (lakomstvo)
a pekelné bytosti (hnev).
Bytosti z hornej polovice môžu spadnúť do dolnej a naopak.
Vonkajší kruh znázorňuje dvanásť
príčinných
súvislostí vzniku utrpenia - samsáry. Mesiac v rohu je symbol
oslobodenia a Buddha v náprotivnom rohu ukazuje na tento mesiac a
tým nám vraví, že existuje cesta zo samsáry, k oslobodeniu.
Ďalšie detaily zatiaľ nepoznám. Dorji by nám o tom rozprával do
večera, ale musíme vyraziť naproti ďalšiemu dobrodružstvu –
púti do posvätného Singyedzongu, miesta,
kam si praje raz za život prísť každý Bhutánec.
Prvý deň
treku začíname na trucku :). Niektorým sa táto forma trekovania
krajinou na korbe nákladného auta páči. Batohy a všetku výbavu
vrátane poľnej kuchyne, matracov na spanie a kempingových
stoličiek nám nesie 22 koní (ak mám správny údaj), ktoré
sprevádzajú horsmeni v netradičnej turistickej obuvi – gumákoch
(holinkách pre Čechov ;)).
Úzky kamenistý
chodníček vedie hore-dole po strmých svahoch pokrytých rododendronami, orchideami, papraďami, bambusom, banánovníkami, proste
subtropickou vegetáciou, kde to vyzerá ako v Indonézkej džungli,
kde som síce nebola, ale Jirka Feist to vravel. Vlhkosť každopádne nie
je tak vysoká, je príjemne teplo.
Cestou pijeme z horských pramienkov, ktoré kde-tu roztáčajú vodné modlitebné mlynčeky. Svätá voda.
Keď výhľad
prestane haliť hustý les, oči sa možu túlať hlbokým údolím a
labyrintami hôr, obrovským vodopádom, z ktorého sa rodí dúha a
tam v diaľke je už vidieť i špičky skalných hradieb.
Občas
prejdeme vymletým korytom horskej rieky, ktorá sa v období
monzúnových dažďov (jún, júl, august) valila
z hôr a brala so sebou všetko, čo jej stálo v ceste.
Prechádzame
okolo darov (vertikálne modlitebné vlajky) a maniokového políčka
do malej zapadlej dedinky Tshango (cca
2200m.n.m). Síce
sem nevedie žiadna iná cesta necesta, než tá po ktorej sme sa sem dotackali, ale zato tu majú na
konci poľa obrovskú parabolu (?).
Ubytujeme
sa u miestnych a povečeriame v ich spoločenskej miestnosti - malej
kuchynke bez stolov a stoličiek, pekne na zemi. Miestne ženy nám
po večeri prinesú na privítanie ara - typický miestny
alkohol z ryže, do ktorého sa pridáva vajíčko a tuk. No proste pre väčšinu z nás nepožívateľné. Ale oni toho majú plné nádoby a stále
dolievajú.
Sediac na zemi obklopená priateľmi a spievajúcimi miestnymi milými ľudmi, pre ktorých sme
úplne prví
turisti, čo sem zavítali (lebo dostali povolenie od
kráľa), rozmýšľam, kedy mi bolo naposledy tak dobre.
Odoberám
sa spať do domácej svätyne, ktorú má každý dom a kde nám trom dievčatám ustlali. Dúfam, že sme ju svojimi za život
nahromadenými hriechami nijak nepoškvrnili.
Žádné komentáře:
Okomentovat