Socha vysoká 51,5 m
znázorňuje Buddhu v jeho prirodzenej mysli a vyžaruje auru mieru a
šťastia nielen na údolie Thimphu ale do celého sveta. Jej stavbou
bolo naplnené dávne proroctvo z 8. storočia, ktoré zanechal v
podobe termy Padmasambava.
Termy sú poklady
(hmotné i nehmotné), ktoré veľkí učitelia zanechávajú skryté
na rôznych miestach, aby boli neskôr nájdené pre ďalšie
generácie.
Radka má
skvelý nápad zacvičiť si trochu jogy práve pred Buddhom a tak si
popreťahujeme kosti a svaly na tomto mystickom mieste so skvelým
výhľadom do údolia.
Obídeme obrovského Buddhu obkoleseného ochrannými božstvami a mystickými bytosťami tak, ako zvyk káže, po smere hodinových ručičiek a
vstúpime do vnútorného chrámu, kde sa posadím na zem za mníchov
a užívam si prvýkrát na tomto výlete hlboké hlasy mníchov
odriekajúcich mantry. Drevená
podlaha od spevov vibruje rovnako ako moje
vnútro.
Vraciame sa k
Národnému čortenu. Čakanie na kráľa je dlhé, pretože z
bezpečnostných dôvodov sa čas príchodu neuvádza. Ale to, že
sa niečo deje, je poznať na hromadiacich sa úradníkoch v
tradičných gho, lemujúcich chodník vedúci k čortenu.
Máme čas na
fotenie miestnych. Kráľ sa fotiť nesmie a niekoľkokrát nás
milo na to upozorňuje "poriadková polícia".
Krásne bhutánske čižmičky
Nie je mi zrovna
fyzicky najlepšie, a tak si sadnem za rad stojacích čakajúcich.
Snažím sa len proste byť. Nastalo zvláštne ticho. Potom
tlesknutie. Postavím sa a zrovna niekoľko metrov odo mňa prechádza
sám kráľ nasledovaný jeho krásnou ženou. Aký prchavý moment,
keď sa zrazu dav ľudí pohne a hrnú sa za ním. Kráľ vstúpi do
čortenu a ja sa nenechám umačkať davom a zostávam na prázdnom
priestanstve.
Po nejakom čase sa
všetci stretávame pred Čortenom a s úžasom počúvame
rozochveného Jirku Kolbabu, ako nám líči stretnutie so samotným
kráľom, ku ktorému ho pretlačil náš veľký náčelník Ruda Švaříček.
Jirka úprimne a so skromnosťou priznáva, že sa mu do očí
nahrnuli slzy, keď mu kráľ podal ruku. Domáci mu radili, nech si ruku už neumýva. Potom sa pridáva i Radka s Rosťou, že sa im kráľ prihovoril, keď vyšiel nečakane zadným vchodom. Úžasné a neuveriteľné. Teším sa spolu s nimi.
Autobusom sa vezieme
cez mystické sedlo Dochu La (3100 m.n.m.) s jeho stoôsmimi
čortenami až do Chime Lhakhang.
Chime Lhakhang je chrám, kam si ľudia z celého Bhutánu chodia pre požehnanie dreveným penisom, keď chcú počať dieťa. I sám kráľ s kráľovnou sem zavítal a 19.2.2016 sa narodila jeho výsosť princ bhutánsky Gyalsey. Tak sa necháme požehnať aj my...
Na tomto mieste premohol láma Drukpa
Kinley, alias Božský Blázon (Divine Madman) démona svojím
zázračným hromoklínom múdrosti (rozumej fallus) a šíril
budhistickú nauku medzi prostým ľudom im zrozumiteľným spôsobom
: sexom, alkoholom, tancom, spevom... Je obľúbeným doteraz.
Krajinou ryžových
políčok sa od chrámu vraciame do dedinky, kde všetky domy majú
pre nás nezvyklú výzdobu – falusy roznych veľkostí, farieb,
niektoré s očami, iné so zubami. Dorji na to poznamenáva: "My
Bhutánci sme hanbliví, ale ak sa jedná o falusy, sme veľmi hrdí."
Tak iný kraj, iný mrav. Ak sa jedná o prostriedok dosiahnutia
osvietenia, proti gustu žiaden dišputát.
Fallus je nielen symbolom plodnosti, ale i ochranným symbolom pred zlými silami a ohováraním. Visí i v každom rohu domu.
Po
lokálnom pálivom obede zloženom prevažne z chilli, pokračujeme
blatitou cestou smer Trongsa. Až tam ale kvôli závalom na ceste
po monzúnových dažďoch nedorazíme a končíme za tmy v meste
Wangdue Phodrang. I keď je pokročilý čas, tak vačšina z nás je
nabudená na to vidieť údajne najkrajší dzong v krajine -
Punakha dzong alias Palác veľkého šťastia (Pungthang Dewachen
Phodrang).
Po ceste k nemu sa
nám naskytne možnosť zažiť večernú zábavu bhutánskych mužov
a zároveň národný šport – lukostreľbu. Na 150 m trafia terč,
kým ja ho ani nevidím. Sú rozdelení do 2 mužstiev a podľa typu
výkriku radosti alebo posmechu tipujeme, ku ktorému týmu patria.
Dorazíme ku krásne
nasvietenému Punakha dzongu, ktorý leží na sútoku rieky ženskej
Mo Chu a mužskej Po Chu. Dzong nechal v r 1637 postaviť Zhabdrung
Ngawang Namgyal (pre tých, čo to ešte stále nedávajú, jedná sa
o zjednotiteľa Bhutánu), ktorého ostatky sú uložené práve tu,
spolu s posvätnými relikviami školy Drukpa Kagju.
Punakha bola v
r. 1907 miestom korunovácie prvého bhutánskeho kráľa Ugyena
Wangchuka a do r. 1955 hlavným mestom Bhutánu. Je to sídlo
Komisariátu pre mníške záležitosti (Dratshang
Lhentshog)
a najvyššieho predstaveného (Je Khenpo) sekty
Drukpa Kagju, budhistickej línie, ktorá je národným náboženstvom
Bhutánu.
A opäť zaspávanie
za štekotu pouličných psov, ktorých som po návrate do hotela
nakŕmila mojím schovaným obedom.
Žádné komentáře:
Okomentovat